رویداد های نجومی هفتگی (۳ تا ۹ مهرماه)

اندازه فونت :
2021/09/26

دوشنبه ۵ مهرماه

 ماه در اوج زمینی (غیر قابل رصد)

ساعت ۰۱:۱۳ ماه به دورترین نقطه در امتداد مدار گردش خود بدور زمین خواهد رسید و کمی کوچکتر از زمان های دیگر به نظر می رسد.فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره ای نیست – کمی بیضی شکل است .وقتی ماه ماهانه این مسیر بیضوی را در اطراف زمین طی می کند ، فاصله آن ۱۴ درصد تغییر می کند ، بین ۳۵۶٫۵۰۰ کیلومتر درحضیض (نزدیکترین فاصله به زمین) و ۴۰۶،۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین).اندازه زاویه ای آن نیز متفاوت است ، بین ۲۹/۴ دقیقه قوسی تا ۳۳٫۵ دقیقه قوسی و روشنایی آن نیز تغییر می کند ، اگرچه تشخیص این مسئله در عمل دشوار است زیرا فازهای ماه همزمان تغییر می کنند. در این شب ماه به فاصله ۴۰۴۰۰۰ کیلومتری زمین می رسد و با قطر زاویه ای ۲۹٫۵۲ دقیقه قوسی ظاهر می شود و حدود ۶۵ درصد روشن است و سن ان ۲۰ روز است. و در صورت فلکی ثور قرار دارد.در این شب ماه ساعت ۲۱:۰۹ طلوع می کند و ۱۱:۱۹ روز بعد غروب می کند.

 

بارش شهابی Sextantid (رصد با چشم)

بارش شهابی وقتی رخ می دهد که زمین از میان ذرات باقی مانده در اثر گذر دنباله دارها و سیارک ها  از نزدیکی خورشید عبور کند. بارش شهابی سکستانید از ۱۸ شهریور تا ۱۷ مهر فعال خواهد بود و پیک (حداکثر تعداد شهاب ) آن دوشنبه می باشد. در این دوره ، هر زمان که کانون بارش – در صورت فلکی سکستان یا سدس – بالاتر از افق باشد ، این امکان وجود دارد که شهابواره ها را مشاهده کنید.کانون بارش نقطه ای است که به نظر می رسد تمام شهاب ها ی مربوط به یک بارش خاص از ان نقطه در آسمان تابش می کنند .از موقعیت رصدخانه لارستان  ، صورت فلکی سکستان ساعت ۰۳:۳۶  طلوع می کند و تا ۱۵:۳۵ در اسمان حضور دارد.پس این بارش شهابی در طول روز فعال است و به daytime meteor shower  معروف است.و البته یکی از سخت ترین بارش های شهابی است که می توان آن را مشاهده کرد.زیرا  کانون بارش نزدیک به خورشید است و شعاع بارش شهابی در طول روز به طور معمول در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه ای غرب خورشید واقع شده است.دیدن شهابواره ها قبل از طلوع خورشید امکان پذیر است ، اما برای دیدن آنها باید حدود ۴ تا ۵ صبح بیدار باشید. پس حدودا از ۴ صبح تا قبل از طلوع خورشید و روش شدن اسمان امکان دیدن شهابواره ها وجود دارد. ZHR این بارش ۵ است اما از منطقه ی رصدخانه ی لارستان و با توجه به ارتفاع  کم کانون بارش تا قبل از روشنی اسمان انتظار می رود که حدود ۱ شهاب در ساعت را بتوانید بینید .

 

خوشه کروی توکانا ۴۷ ، NGC 104 (غیر قابل رصد)

دومین خوشه ستاره ای درخشان کروی در آسمان ، ۴۷ Tuc (NGC 104 ؛ mag 4.0) ، در آسمان نیمکره جنوبی در موقعیت صورت فلکی توکان خودنمایی می‌‌کند.این خوشه کروی پس از «امگا قنطورس» (Omega Centauri) درخشان ترین است و حدوداً ۱۳,۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.با میل ۷۲ درجه و ۴ دقیقه ی قوسی دیدن آن از نیمکره جنوبی آسان تر است ، و از عرض های جغرافیایی ۲ درجه جنوبی به بالا قابل رصد نیست. پس از مختصات ما دیده نمی شود.با قدر ۴٫۰ ، توکانا با چشم غیر مسلح در یک مکان کاملا تاریک  قابل مشاهده ست.

چهارشنبه ۷ مهر

تربیع سوم ماه (رصد با چشم)

ماه ساعت ۰۵:۲۷ چهارشنبه به مرحله ی تربیع اخر در چرخه ماهانه فازهایش می رسد و بصورت نیمه روشن در اسمان می درخشد. در این وضعیت یگانه قمر زمین  نیمه شب سه شنبه ساعت ۲۳:۲۹ طلوع می کند و در آسمان سپیده دم چهارشنبه به اوج می رسد . لحظه دقیق ربع آخر زمانی است که از دید ناظر زمینی فاصله زاویه‌ای ماه از خورشید ۹۰ درجه است.ماه هر چهار هفته یکبار به دور زمین می چرخد ​​و باعث می شود در فازهای مختلف دیده شود که از  ماه نو شروع شده، سپس ربع اول ، ماه کامل ، ربع آخر و هر ۲۹٫۵ روز یک بار به ماه نو بازگردد.با پیشرفت در این چرخه ، در ساعات مختلف شبانه روز قابل مشاهده است. در روزهای آینده ، ماه هر روز دیرتر طلوع می کند ، به طوری که قبل از طلوع خورشید مدت زمان کمی قابل رصد است و نزدیک به طلوع آفتاب از افق شرقی ظاهر می شود. هنگامی که به ماه نو می رسد ، در سپیده دم طلوع کرده و تقریبا با خورشید غروب می کند و فقط در طول روز در اسمان حضور دارد . ماه ۲۲ روزه در این شب در صورت فلکی جوزا قرار دارد و فاصله ماه از زمین ۴۰۱۰۰۰ کیلومتر خواهد بود.

پنج شنبه ۸ مهر

مقارنه خورشید و سیاره کوتوله ماکی‌ماکی(غیر قابل رصد)

ماکی‌ماکی (Makemake) دومین سیاره کوتوله دور از خورشید و سومین سیارک بزرگ منظومه شمسی است. که در ۳۱ مارس ۲۰۰۵ کشف شد . این سیارک پس از پلوتون، دومین جرم درخشان در کمربند کویپر است.ماکی‌ماکی از زمان به وجود امدن منظومه شمسی تاکنون پابرجا مانده است. به همین سبب گفته می‌شود که یکی از اجرام قدیمی منظومه شمسی است.ماکی‌ماکی یک قمر دارد که قطر ان ۱۶۰ کیلومتر است و تلسکوپ فضایی هابل، ان را در فاصله ۲۰,۰۰۰ کیلومتری اش رصد کرد.در نزدیک ترین فاصله ی این سیارک از خورشید در ۲۷ درجه ای خورشید ظاهر می شود ، و برای چندین هفته کاملاً غیرقابل رصد است زیرا در تابش نور خورشید محو می شود.تقریباً در این وضعیت ، ماکی ماکی فاصله اش با زمین بسیار زیاد و حدود ۵۳٫۵۰ AU خواهد بود – زیرا در نقطه ی مقارنه با خورشید در دو طرف مقابل منظومه شمسی قرار دارند.طی هفته ها و ماه های بعدی سیارک در غرب خورشید ظاهر می شود و به تدریج در آسمان قبل از سپیده دم قابل رصد می شود. پس از حدود شش ماه ، به مقابله می رسد ، و تقریباً برای کل شب قابل مشاهده است.

سوال خود را مطرح کنید :