ماه به عنوان موضوع هفته جهانی فضا ۲۰۱۹ اعلام شد

اندازه فونت :
2019/10/06

عنوان هفته جهانی فضا ۲۰۱۹ توسط انجمن جهانی فضا (WSWA) “ماه دروازه ای به سوی ستارگان ” اعلام شد. دنیس استون رِئیس انجمن هفته جهانی فضا اظهار کرد :”سال آینده پنجاهمین سالگرد نخستین سفر انسان به ماه خواهد بود و آژانس های فضایی در سراسر جهان مأموریت های ماه را برنامه ریزی می کنند. بنابراین ماه بهترین انتخاب برای هفته جهانی فضا ۲۰۱۹ است.”

هفته جهانی فضا جشن بین المللی علوم و فناوری و سهم و کمک آن برای بهبود شرایط زندگی انسان ها است. براساس قطعنامه ای که در سال ۱۹۹۹ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد هر سال از ۴ تا ۱۰ اکتبر (۱۳ تا ۱۹ مهر) هفته ی جهانی فضا نامیـده می شود. به نقل از وبگاه رسمی هفته ی جهانی فضا علت انتخاب کردن این روزها به عنوان هفته فضا، گرامیداشت دو نقطه ی عطف در تلاش بشر برای دستیابی به فضا است.

-۴ اکتبر ۱۹۵۷: پرتاب نخستین ماهواره زمینی ساخت بشر به نام Sputnik 1 که را ه را برای اکتشاف در فضا باز کرد.

-۱۰ اکتبر ۱۹۶۷: امضای معاهده ای در مورد اصولی که مشخص کننده حدود دولت ها در اکتشافات فضایی و استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو شامل ماه و سایر اجرام سماوی است.

این رویداد یکی از بزرگترین رویدادهای فضایی روی زمین است و کمیته جهانی برگزاری مراسم هفته فضا، همه ساله شعاری را برای این مناسبت در نظر می گیرد. شعار سال ۲۰۱۸ هفته جهانی فضا ” فضا جهان را متحد می کند” انتخاب شده بود. سال ۲۰۱۹ بیستمین جشن هفته جهانی فضا خواهد می باشد.

در این هفته تعداد بیشماری از رویدادهای مرتبط با فضا توسط آژانس های فضایی ، شرکت های هوافضا ، مدارس ، موزه ها و کلوپ های نجوم در یک بازه زمانی مشترک برگزار می شود تا از طریق هماهنگ سازی تأثیر بیشتری در دانش آموزان و مردم داشته باشد.

ترجمه:فاطمه فخرایی فرد، عضو تیم علمی رصدخانه لارستان
منبع: https://www.worldspaceweek.org

سوال خود را مطرح کنید :