افتخار آفرینی علیرضا کارکن در مسابقات ناسا از طرف رصدخانه لارستان و موسسه بیکران هستی

اندازه فونت :
2020/05/09

افتخار آفرینی جوان لاری در مسابقات ناسا
علیرضا کارکن، از طرف رصدخانه لارستان و موسسه بیکران هستی، دومین سال پیاپی برگزیده مسابقات پردازش داده های تلسکوپی ناسا و دانشگاه هاروارد شد.
جوان نخبه اهل لارستان و مدیر هوافضای موسسه بیکران هستی و رصدخانه لارستان که در دوره قبل این مسابقات در بخش پردازش تصویر با عکسی با عنوان “آبی درخشنده” موفق به کسب عنوان برگزیده شده بود، در این دوره نیز خوش درخشید؛ به گونه ای که دکتر گرنت ترمبلی، فیزیکدان و اخترشناس دانشگاه هاروارد و عضو سابق ناسا، در توصیف کار وی گفت: beautiful droppingly-Jaw !به این معنی که دهانم از حیرت باز مانده.
تصویر وی “آتش آبی” نام داشت و از پردازش ۶ لایه داده متعلق به ۴ تلسکوپ فضایی هابل، اسپیتزر، چاندرا و گلکس به دست آمده بود.
کارکن دانشجو مقطع کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا در دانشگاه تهران است و سابقه همکاری از راه دور با پژوهشکده ماه ناسا(
LSII (و آزمایشگاه پیشران جت ناسا(JPL )در کارنامه خود دارد.
در ادامه توضیحات دکتر گرنت ترمبلی، فیزیکدان و اخترشناس دانشگاه هاروارد، درباره تصویر “آتش آبی” را می‌خوانیم: ((دهانم از حیرت بازمانده است! علیرضا شش داده تصویری از هابل، اسپیتزر، چاندرا و گلکس انتخاب کرده و آنها را در این تصویر
مرکب تماشایی گرد هم آورده. طیف ها و طول موج های انتخاب شده به گونه ای شکوه و عظمت کهکشان M82 را به تصویر می‌کشد که تاکنون ندیده بودم! باید به این کار خوب ببالی، علیرضا!”
این مسابقه معمولا هر ۶ ماه یک بار در دو بخش پردازش تصویر و استخراج داده توسط انجمن جهان یادگیری اداره کل ملی هوانوردی و فضا آمریکا(ناسا)، دانشگاه هاروارد و سایر نهاد های همکار برگزار می‌شود. شرکت کنندگان در بخش پردازش تصویر می بایستی داده های تلسکوپی آماتور را با پردازش، تبدیل به تصویر اجرام آسمانی کنند و سپس با پردازش تصویر به دست آمده، به اطلاعاتی همچون دما و طول موج دست یابند و با تصاویر تلسکوپ های فضایی مقایسه کنند.
در بخش استخراج داده، فرایندی مشابه طی می‌شود با این تفاوت که داده های تلسکوپ های فضایی مانند هابل، اسپیتزر و… در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد.
جرم آسمانی هدف این دوره از مسابقات کهکشان M82 بود.
https://mo-www.cfa.harvard.edu/OWN/astrophoto/nasadatachallenge.html

سوال خود را مطرح کنید :