اجتماع یگانه قمر طبیعی زمین و سیاره های همسایه!

اندازه فونت :
2021/07/09

از اواسط این هفته،۲۱ تیرماه، ماه با سیارات درخشان ، مریخ و زهره دیدار می کند.برای آگاهی از چگونگی و زمان مشاهده مقارنه ی جذاب و دیدنی ماهواره طبیعی و همسایگان زمین در آسمان پرستاره ، ادامه مطلب را بخوانید.

ماه جوان که از اول این هفته به آسمان عصر بازگشته است ، به سمت دو سیاره ی درخشنده ، زهره و مریخ در حرکت است.مقارنه ماه و زهره ابتدا رخ خواهد داد: این اجرام در آسمان ما در۲۱ تیر ، ساعت ۱۳:۳۹ با هم ملاقات می کنند. با قدر ۹٫۵ –  ، ماه ۲ روزه  با جدایی زاویه ای  ۳ درجه و ۱۵ دقیقه از شمال درخشان ترین سیاره آسمان ، ناهید ، عبور خواهد کرد که درخشندگی اش ۳٫۹ – خواهد بود.

در همان روز ، حدود یک ساعت بعد – در ساعت  ۱۴:۴۰- مقارنه ی ماه و مریخ اتفاق می افتد. ماهواره طبیعی ما با فاصله ی ۳ درجه و ۴۶ دقیقه ای از شمال سیاره سرخ عبور خواهد کرد که به بزرگی ۱٫۸ خواهد درخشید. توجه داشته باشید که اگرچه زمان دقیق مقارنه ها را ذکر می کنیم ، اما این تنها لحظه ای نیست که این اجرام در آسمان نزدیک به یکدیگر دیده می شوند.پس بعد از غروب آفتاب ، به دنبال اجتماع زیبای هلال ماه ، مریخ و زهره در افق غربی باشید.

روز بعد ، زهره و مریخ ، در آسمان عصر جفت می شوند. مقارنه ی زهره و مریخ در ۲۲ تیرماه ، ساعت ۱۱:۳۸ رخ خواهد داد: در این لحظه ، سیارات از بعد یکسانی خواهند داشت ، و ناهید با جدایی زاویه ای  ۲۹ دقیقه ی قوسی از شمال مریخ عبور می کند.این دو سیاره در آسمان به اندازه کافی نزدیک خواهند بود تا در یک میدان دید دوربین های دوچشمی قرار گیرند. همچنین می توانید آنها را با چشم غیر مسلح مشاهده کنید. پس از غروب خورشید در قسمت غربی آسمان به دنبال زهره و مریخ باشید. البته در عرض های جغرافیایی میانه شمالی و شمالی ، این دو جرم کمی پس از غروب خورشید و تاریک شدن اسمان غروب خواهند کرد.

به یاد داشته باشید که گرچه اجرام آسمانی در آسمان ما زمان مقارنه نزدیک به یکدیگر ظاهر می شوند ، اما در واقع نزدیک نیستند. ضمناً ، کدام سیاره به زمین نزدیکتر است ، ناهید یا مریخ؟ هر دو سیاره همسایگان ما در منظومه شمسی هستند. سیاره ی زهره می تواند تا حدود (۳۸ میلیون کیلومتر) به زمین نزدیک شود ، در حالی که حداقل فاصله مریخ با سیاره ما حدود (۵۵ میلیون کیلومتر) است.

این شب ها یکی دیگر از اجرام دیدنی و جذاب آسمان غروب – یکی از ستاره های بزرگ در صورت فلکی اسد – قلب الاسد است. این ستاره درخشان در این ماه در یک سری اجتماع های جذاب شرکت خواهد کرد:قلب الاسد را زیر نظر داشته باشید تا جفت شدن آن با ماه ، زهره و مریخ در آسمان تیرماه را ببینید. همچنین ، این چند شب پس از ماه نو ، پدیده ی ماه تاب را می توانید مشاهده کنید – یک درخشش کم نور که قسمت تاریک ماه را روشن می کند.

با تشکر برای خواندن این مقاله! اگر آن را پسندیدید ، لطفاً آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و عکس های خود را از ماه ، ناهید ، مریخ را برای ما ارسال کنید.

فاطمه فخرایی فرد،رصدخانه لار

سوال خود را مطرح کنید :