بارش شهابی های مهرماه را از دست ندهید!

اندازه فونت :
2021/10/04

طی این ماه اسمان ما شاهد چندین شهاب باران است:بارش شهابی جذاب شکارچی (جباری)، بارش شهابی اژدهایی و چهار بارش شهابی دیگر که در این ماه به حداکثر فعالیت خود خواهند رسید! در بعضی از این بارش ها شهابواره‌هایی به تعداد اندک ظاهر می‌شوند و نباید مشاهده بیشتر از چند شهاب در ساعت را انتظار داشت. اما با این وجود هم مشاهده این پدیده آسمانی خالی از لطف نیست، چرا که بارش‌های شهابی حتی در تعداد اندک نیز از جمله شگفت‌انگیزترین نمایش‌های اسمان  شب به شمار می‌روند. در این یادداشت به بررسی بارش شهابی های مهم و بارش های ضعیف این ماه می پردازیم.

 

“اوج بارش شهابی های تماشایی مهرماه”

 

۱۶ مهر: بارش شهابی اژدهایی (Draconids)

ZHR: 10

روشنایی ماه: ۶ درصد

فعال: ۱۴ تا ۱۸ مهر

کانون بارش : صورت فلکی اژدها

قابل مشاهده از: نیمکره شمالی

بارش شهابی متغیر اژدهایی دیدنی ترین بارش شهابی مهرماه خواهد بود زیرا شما یا هیچ شهابی نخواهید دید و یا خوش‌شانس خواهید بود و تعدادی از آنها را مشاهده می‌کنید. با وجود اینکه بارش شهابی شکارچی  نرخ ساعتی سرسویی بیشتری نسبت به بارش اژدهایی دارد ، اما به احتمال زیاد ، نور ماه مانع دیدن این شهاب هاست. برخلاف دیگر بارش های شهابی که قبل از طلوع آفتاب بهتر دیده می شوند ، شهاب های اژدهایی بهترین منظره را در ساعات عصر و بعد از غروب خورشید تا نیمه شب فراهم می کنند. بنابراین بلافاصله پس از تاریکی اسمان در۱۵ و ۱۶ مهر شروع به رصد اسمان کنید.

 

۲۹ مهر: بارش شهابی شکارچی یا جباری (Orionids)

ZHR: 20

روشنایی ماه: ۹۹ درصد

فعال: ۱۰ مهر- ۱۶ آبان

کانون بارش: صورت فلکی شکارچی

قابل مشاهده از: همه جا

امسال انتظار زیادی از این بارش شهابی نداشته باشید. زیرا پیک بارش شهابی تقریباً همزمان با ماه کامل اتفاق می افتد (۲۸ مهر ) ؛ بنابراین ، مهتاب احتمالاً بیشتر شهاب ها را از دید ما پنهان خواهد کرد. اما بارش شهابی شکارچی یک بارش شهابی طولانی مدت است بنابراین شاید شب های قبل و بعد از پیک بارش هنگامی که ماه در آسمان کم نورتر است ، بهتر بتوانید شهاب باران را به نظاره بنشینید.

 

“اوج بارش های شهابی های ضعیف مهرماه”

 

۱۳ مهر: بارش شهابی زرافه ای (Camelopardalids)

ZHR: 5

روشنایی ماه: ۱ درصد

فعال: ۱۳و ۱۴ مهر

کانون بارش: بین صورت فلکی زرافه و اژدها

قابل مشاهده از: نیمکره شمالی

با نزدیک شدن به اوج این بارش همزمان با ماه نو ، شرایط رصد تقریبا ایده آل خواهد بود. با این حال ، این شهاب ها به طور کلی چندان دیدنی نیستند. شهاب های درخشان اما کمیاب زرافه ای چالشی ست برای علاقه مندان به اسمان شب .

 

۱۸ مهر: بارش شهابی ثوری جنوبی (Southern Taurids)

ZHR: 5

روشنایی ماه: ۲۱ درصد

فعال: ۱۹ شهریور -۲۹ آبان

کانون بارش: صورت فلکی ثور

قابل مشاهده از: همه جا

این بارش شهابی برای عکاسان تازه وارد آسمان شب بسیار مناسب است. شهاب های درخشان و نسبتاً کم سرعت بارش ثوری جنوبی سوژه ی ایده آلی برای ثبت کردنند. این بارش همچنین دارای نرخ ساعتی پایدار و پایینی است .

 

۱۹ مهر:بارش شهابی دلتا ارابه رانی (Delta Aurigids)

ZHR: 2

روشنایی ماه: ۳۲ درصد

فعال: ۱۸-۲۶ مهر

کانون بارش: صورت فلکی ارابه ران

قابل مشاهده از: نیمکره شمالی

با توجه به گزارشات سازمان بین المللی شهاب (IMO) ، دلتای ارابه رانی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است. و اطلاعات فعلی در مورد این شهاب باران بر اساس داده های ویدئویی IMO از اواخر دهه ۱۹۹۰ است.

 

۲۶ مهر: بارش شهابی اپسیلون جوزایی (Epsilon Geminids)

ZHR: 3

روشنایی ماه: ۹۶ درصد

فعال: ۲۲ مهر تا ۵ ابان

کانون بارش: صورت فلکی جوزا

قابل مشاهده از: همه جا

در مقایسه با بارش جوزایی در آذر ماه ، اپسیلون جوزایی بسیار ضعیف تر است که از دید بسیاری از علاقه مندان به اسمان شب با وجود چند شهاب  در ساعت ، ارزش وقت گذراندن در طول شب را ندارد ، به خصوص اگر هوا سرد باشد. با این حال ، چون پیک این بارش به بارش شکارچی نزدیک ست ممکن است بتوانید تعداد بیشتری شهاب را تماشا کنید.

 

سوال خود را مطرح کنید :