زمین تخت یا زمین گرد؟!!

اندازه فونت :
2021/10/26

ما در زمانه ی عجیبی زندگی می کنیم. در حالی که اشخاصی مثل ایلان ماسک ، برای اعزام فضانوردانی به مریخ در چند سال آینده، تلاش می کنند ، ظاهراً افرادی دیگر هنوز باور ندارند که زمین گرد است. اگرچه وجود “نظریه زمین تخت” بسیار دلسرد کننده است ، اما ما میخواهیم از آن به نحوی مثبت استفاده کنیم-به عنوان توجه به تفکر انتقادی و رد ان با دلایل علمی و منطقی !

 

۱- ماه گرفتگی را مشاهده کنید

ماه گرفتگی زمانی رخ می دهد که زمین بین خورشید و ماه قرار می گیرد و بر ماهواره طبیعی ما سایه می اندازد. اگر در ماه گرفتگی به سایه زمین نگاه کنید ، متوجه خمیدگی آن می شوید – مانند قسمتی از یک دایره. علاوه بر این ، سایه زمین بر روی ماه همیشه در هر ماه گرفتگی دایره ای شکل است و با چرخش زمین تغییر نمی کند. تنها حجمی که هر بار یک سایه کاملا دایره ای ایجاد می کند ، صرف نظر از جهت ، یک کره است.

ممکن است کسی استدلال کند که یک دیسک تخت هم می تواند سایه گرد ایجاد کند. بله ، می تواند ، اما فقط در یک زاویه خاص – وقتی عمود بر تابش خورشید باشد. اما در این مورد ، خورشید باید در زیر دیسک مسطح قرار گیرد ، و زمین تخت گرایان ادعا می کنند که خورشید همیشه بر فراز زمین معلق است و مانند نورافکن می درخشد.

۲-تماشای یک کشتی در افق

یک دوربین دو چشمی بگیرید ، به ساحل دریا بروید و حرکت کشتی را تماشا کنید. اگر زمین صاف بود ، کل کشتی همیشه در دید باقی می ماند و فقط کوچکتر و کوچکتر می شد. اما در حقیقت ، روی افق ابتدا بدنه ی کشتی ناپدید می شود و آخرین چیزی که در افق فرو می رود ، بالای دکل کشتی است. این جریان به دلیل انحنای زمین اتفاق می افتد.

۳- صور فلکی را مشاهده کنید

به آسمان نگاه کنید ، چند صورت فلکی را پیدا کنید و سپس از اشخاص دیگری که در نیمکره ی جنوبی هستند بپرسید که آنها چه صورت فلکی را می ببینند. خواهید آموخت که صورت های فلکی خاصی تنها از یکی از نیمکره های زمین قابل مشاهده هستند. به عنوان مثال ، الگو ستاره ای ملاقه در دب اکبر از استرالیا قابل مشاهده نیست و البته صورت فلکی صلیب جنوبی هم از کشور ما قابل مشاهده نیست.پس همه ی ۸۸ صورت فلکی برای کل ساکنین زمین قابل رصد نیست زیرا انحنای زمین برخی از صورت های فلکی را از دید ما پنهان می کند. اگر زمین یک دیسک مسطح بود ، کل صور فلکی ها از هر منطقه ای از زمین قابل مشاهده بود.

۴- به مناطق زمانی فکر کنید

چرا زمان نیویورک ۱۲ ساعت با زمان پکن متفاوت است؟ نکته این است که وقتی نیویورک توسط خورشید روشن می شود ، آن سوی کره زمین – جایی که پکن در آن قرار دارد – کاملاً تاریک است. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که زمین یک کره است که حول محور خود می چرخد.

زمین تخت گرایان معتقدند که مناطق زمانی نیز با مدل آنها امکان پذیر است زیرا خورشید بیشتر مانند یک نورافکن می درخشد و نور را فقط از یک مکان خاص ساطع می کند. با این حال ، در این مورد ، ما باید بتوانیم خورشید را همیشه در آسمان ببینیم ، حتی اگر نور آن مستقیماً به ما نرسد. در حقیقت ، ما خورشید را در شب نمی بینیم ، بنابراین این مدل بدیهی است که نادرست است.

۵-سایه اشیاء را اندازه گیری کنید

برای این آزمایش ، شما به یک نفر احتیاج دارید که حداقل چند کیلومتر دورتر از شما زندگی می کند. در یک روز آفتابی ، هر دوی شما باید چوب های یکسانی را بردارید ، آنها در یک زمان بصورت عمود بر سطح در زمین فرو کنید و طول سایه را اندازه بگیرید. خواهید فهمید که سایه ها طول های متفاوتی دارند!

دلیل این امر هم خمیدگی زمین است. از آنجا که چوبها به اندازه کافی از هم فاصله دارند ، نور خورشید در زوایای مختلف به آنها برخورد می کند. مفهوم “خورشید در کانون توجه” طرفداران زمین تخت، نیز می تواند این پدیده را توضیح دهد ، اما ما قبلاً به شما گفتیم که چرا این مفهوم معتبر نیست.

۶- به سیارات دیگر نگاه کنید

در اینجا یک واقعیت وجود دارد: هیچ سیاره مسطحی در منظومه شمسی وجود ندارد. می توانید تلسکوپ بگیرید و زهره ، مریخ ، مشتری یا زحل را مشاهده کنید. این سیارات از نظر ویژگی های فیزیکی بسیار متفاوت هستند ، اما همه آنها کروی هستند. چرا زمین باید از نظر فیزیکی با سایر سیارات منظومه شمسی متفاوت باشد؟!! این استدلال ممکن است یک شخص متعصب را متقاعد نکند ، اما به هر حال ارزش فکر کردن دارد.

و در اخر باید بگوییم که به تصاویری که از فضا از زمین گرفته شده نگاه کنید.از زمان پرتاب اسپوتنیک ۱ در سال ۱۹۵۷ ، دانشمندان ،کاوشگران و ماهواره های بی شماری را به فضا پرتاب کرده اند – از جمله ایستگاه فضایی بین المللی ، که فضانوردان دائماً در آن در حال انجام ماموریتند. در نتیجه ، ما هزاران عکس شگفت انگیز با کیفیت بالا از سیاره خود در دسترس داریم. در این تصاویر به وضوح می بینید که زمین یک کره است.

فاطمه فخرایی فرد ،کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان

سوال خود را مطرح کنید :