رویدادهای نجومی هفتگی (۸ تا ۱۴ ابان)

2021/11/01

یکشنبه ۹ ابان

رصد کهکشان کوتوله فورناکس (رصد با ابزار)

در صورت فلکی جنوبی فورناکس، بیشترین تعداد کهکشان را می توان یافت، در واقع در این صورت فلکی یکی از نزدیک ترین خوشه های کهکشانی قرار دارد. در فاصله حدود ۶۲ میلیون سال نوری، یعنی تقریبا ۲۰ برابر فاصله کهکشان همسایه ی ما ، آندرومدا ، خوشه کهکشانی فورناکس قرار دارد. یکشنبه شب کهکشان کروی کوتوله Fornax (mag 9.0)، حدود نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید.اخترشناسان معتقدند که «UCD» ها یا کهکشان های کوتوله در واقع هسته های بجای مانده از کهکشانهای بزرگی هستند که به مرور زمان تخریب شده اند و این احتمال وجود دارد که در آینده، تعداد بسیار بیشتری از این نوع کهکشانها در خوشه های کهکشانی پر جمعیت دیگر کشف شود.  با میل ۳۴ درجه و ۲۷ دقیقه قوسی جنوبی، دیدن آن از نیمکره جنوبی آسان‌تر است، و از عرض‌های جغرافیایی بالاتر از ۳۵ درجه شمالی قابل مشاهده نیست.ازموقعیت رصدخانه لار بین ساعت ۲۱:۵۷ تا ۰۱:۵۱ قابل مشاهده خواهد بود. بدین صورت که حوالی ساعت ۲۱:۵۷، زمانی که در ارتفاع ۲۲ درجه از افق جنوب شرقی شما قرار دارد، قابل دسترسی خواهد بود. در ساعت ۲۳:۵۴، ۲۷ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. حدود ساعت ۰۱:۵۱ هنگامی که به فاصله ی ۲۲ درجه ای بالای افق جنوب غربی برسد، غیرقابل رصد خواهد شد.با قدر ۹٫۰، Fornax کاملاً ضعیف است و مطمئناً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما می توان آن را از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک ان را مشاهده کرد.

چهارشنبه ۱۲ ابان

دنباله دار  ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko در حضیض خورشیدی (رصد با ابزار)

دنباله‌دار /Churyumov-Gerasimenko P67 در سال ۱۹۶۹ توسط دو ستاره‌شناس روسی کشف شد. این جسم هر ۶٫۴۴ سال به دور خورشید می‌گردد و هیچ گاه تا مدار زمین نیز به خورشید نزدیک نشده است. این ستارهٔ دنباله‌دار اختصاراً به دنباله‌دار «چوری» شهرت دارد. چهارشنبه شب این دنباله دار در موقعیت حضیض نزدیک‌ترین فاصله خود را نسبت به خورشید در فاصله ۱٫۲۱ AU خواهد داشت. در لحظه حضیض حدود ساعت ۲۳:۲۰ که به ارتفاع ۲۱ درجه بالاتر از افق شرقی شما می رسد قابل دسترسی خواهد بود. سپس در ساعت ۰۴:۳۱، ۸۸ درجه بالای افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. سپس تا طلوع خورشید حدود ساعت ۰۵:۱۰، ۸۱ درجه بالاتر از افق غربی شما محو خواهد شد. با قدر ۸٫۳ برای رصد این دنباله دار باید از تلسکوپ کمک بگیرید.

مقارنه ماه و عطارد (رصد با چشم)

ماه و سیاره عطارد در این شب در وضعیت مقارنه قرار دارند و ماه با عبور از ۱ درجه و ۱۳ دقیقه قوسی شمال عطارد ۲۸ روزه خواهد شد.از موقعیت رصدخانه لارستان، این دو جرم در آسمان سپیده دم حضور خواهند داشت . ساعت ۰۴:۵۸ ، ۱ ساعت و ۸ دقیقه قبل از خورشید – عطارد طلوع می‌کند و زمانی که به ارتفاع ۱۰ درجه بالاتر از افق شرقی برسد حدود ساعت ۰۵:۵۰ در روشنایی اسمان ناپدید می شود. تنها قمر سیاره ی ما با روشنایی حدود ۴ درصد ساعت ۰۴:۰۹ صبح طلوع می کند.ماه با قدر ۸٫۵- و عطارد با قدر ۰٫۸-، در صورت فلکی سنبله خواهند درخشید. این دو جرم  در فاصله زاویه‌ای ۱۵ درجه از خورشید ، خواهند بود. پس رصد این مقارنه کمی دشوار است. به علت نزدیکی به خورشید به هیچ عنوان سعی نکنید این پدیده را با ابزار رصد کنید.

جمعه ۱۴ ابان

ابر ماه نو (غیر قابل رصد)

جمعه ساعت ۰۰:۴۵ ماه از نزدیک خورشید عبور می کند و برای چند روز در نور درخشان خورشید  گم می شود.یگانه قمر سیاره ی ما در حرکت مداری اش بدور زمین هر چهار هفته یکبار مسیر خود را کامل می کند و در نتیجه فازهای آن از ماه جدید ، تا ربع اول ، ماه کامل و ربع آخر ، تغییر می کند و هر ۲۹٫۵ روز یک بار به ماه نو باز می گردد.همچنین ماه هر شب  حدود ۱۲ درجه در آسمان حرکت می کند و هر روز تقریباً یک ساعت دیرتر طلوع کرده و غروب کند. زمانی که ماه نو اتفاق می افتد ، زمین ، ماه و خورشید در یک خط تقریباً مستقیم قرار دارند و ماه در وسط قرار دارد . در این وضعیت ، ما نمی توانیم ماه را در اسمان رصد کنیم زیرا سمتی  از ماه که توسط خورشید روشن می شود ، برای ناظران زمینی قابل مشاهده نیست.طی روزهای آینده ، ماه در اواخر بعد از ظهر  به صورت هلال باریک ،که کمی بعد از خورشید غروب می کند ، نمایان می شود. در لحظه مقارنه ی ماه و خورشید ، ماه ، از فاصله ۱ درجه و ۴۳ دقیقه قوسی خورشید ، در صورت فلکی میزان عبور می کند.

اورانوس در مقابله (رصد با ابزار)

اورانوس زمانی که در مقابل خورشید در آسمان قرار گیرد به وضعیت تقابل خواهد رسید. در این شب غول یخی منظومه شمسی در صورت فلکی حمل قرار دارد و بیشتر ساعات شب قابل مشاهده خواهد بود .از موقعیت رصدخانه لارستان بین ساعت ۱۸:۴۲ تا ۰۴:۳۰ قابل رصد خواهد بود.  حدود ساعت ۲۳:۳۶، ۷۷ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. با قدر ۵٫۷ برای رصد این سیاره قطعا به ابزار احتیاج خواهید داشت.اورانوس هفتمین سیاره نسبت به خورشید است. این سیاره با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و در سال ۱۷۸۱ میلادی، توسط “ویلیام هرشل” اخترشناس انگلیسی کشف شده است. فاصله اورانوس تا خورشید بیش از دو میلیارد و هشتصد هزار کیلومتر است. در این فاصله، دمای ابرهای آن منفی ۲۱۴ درجه سانتی‌گراد است. و بدین دلیل غول یخی نامیده می شود.

2 دیدگاه برای “رویدادهای نجومی هفتگی (۸ تا ۱۴ ابان)”

1. مریم شهلایی گفت:

سلام
    سوال من اینه که چه روزهایی از الان تا ماههای آینده دقیقا ماه نو میشود؟

• ماه در حرکت مداری اش بدور زمین هر چهار هفته یکبار مسیر خود را کامل می کند و در نتیجه فازهای آن از ماه جدید ، تا ربع اول ، ماه کامل و ربع آخر ، تغییر می کند و هر ۲۹٫۵ روز یک بار به ماه نو باز می گردد