قطار ماهواره ای استارلینک

اندازه فونت :
2021/11/17

استارلینک چیست؟

Starlink یک سیستم ماهواره ای عظیم است که هدف آن ارائه خدمات اینترنت پرسرعت حتی در دورافتاده ترین مناطق زمین است. این ماهواره ها  از سال ۲۰۱۵ توسط شرکت SpaceX با مدیریت ایلان ماسک توسعه و ساخته شده است.

ماهواره ها به صورت دسته ای به مدار پرتاب می شوند. تا امروز، چندین دسته به فضا فرستاده شده است و اکنون ۱۶۴۶ ماهواره با انرژی خورشیدی در مدار زمین هستند. استارلینک ها در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری بدور زمین می چرخند.در نهایت اسپیس ایکس قصد دارد یک صورت فلکی عظیم ۱۲۰۰۰ ماهواره ای بسازد که احتمال دارد بعداً تعداد آن به ۴۲۰۰۰ ماهواره هم برسد. این ماهواره ها به کمک موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب می شوند.

آیا پرتاب این همه ماهواره کار درستی است؟

بحث هایی در مورد مشکلات بالقوه ای که ماهواره های Starlink می توانند ایجاد کنند وجود دارد. در حال حاضر، حدود ۵۰۰۰ ماهواره در مدار زمین وجود دارد. با انجام طرح اسپیس ایکس، آسمان ما پر از اشیاء ساخته دست بشر خواهد شد که نور را منعکس می کنند. این مسئله می تواند مزاحم فعالیت منجمان حرفه ای شود زیرا تصاویر آنها از آسمان با ماهواره ها همراه می شود که در واقع نوعی الودگی محسوب می شود.. مشکل دیگر این است که بسیاری از اجرام ممکن است با یکدیگر برخورد کنند و زباله های فضایی ایجاد کنند.

در پاسخ به اولین نگرانی، اسپیس ایکس قبلاً دو نمونه اولیه ماهواره با سطوح تیره را آزمایش کرده است: DarkSat و VisorSat. اکنون، تمام ماهواره هایی که با ماموریت Starlink-8 شروع می شوند، دارای سطوح ضد انعکاس هستند. در مورد مشکل دوم، ایلان ماسک عنوان کرده است که ماهواره‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت خرابی، ظرف پنج سال از مدار خارج شوند.

چگونه استارلینک ها را در آسمان تشخیص دهیم؟

ماهواره‌های استارلینک منظره‌ای شگفت‌انگیز را در اسمان به نمایش میگذارند – آنها مانند قطاری از نقاط روشن در آسمان شب هستند. اگر بدانید کجا و چه زمانی باید نگاه کنید، به راحتی می توانید آنها را با چشم غیر مسلح ببینید. از سایت Heaven-above برای یافتن این ماهواره ها در اسمان بالای سرتان می توانید کمک بگیرید.

 

فاطمه فخرایی فرد ، کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان

سوال خود را مطرح کنید :